Rejestracja firmy w Urzędzie Skarbowym

Rejestracja firmy w Urzędzie Skarbowym

Wydawać by się mogło, że procedury dotyczące rejestracji własnej działalności gospodarczej uległy znacznemu uproszczeniu w ostatnich latach, to jednak w dalszym ciągu jest wiele do zrobienia, porównując procedury obowiązujące w krajach zachodniej Europy czy w krajach skandynawskich. Pierwszym krokiem jest, jak wcześniej złożenie wniosku w ewidencji działalności gospodarczej, z tą tylko różnicą, że obecnie nie musimy osobiście odwiedzać właściwego urzędu gminy czy miasta, lecz możemy to zrobić za pośrednictwem poczty, albo drogą elektroniczną. Oczywiście w dalszym ciągu możliwe jest również osobiste złożenie wniosku. Kolejnym krokiem będzie wizyta w urzędzie statystycznym i uzyskanie odpowiednich zezwoleń, jeżeli profil naszej działalności gospodarczej tego wymaga. Po wyrobieniu pieczątki firmowej musimy również się zgłosić do urzędu skarbowego, gdyż musimy uzyskać numer identyfikujący naszą działalność. Bardzo możliwe, że taki numer posiadaliśmy już wcześniej, wówczas nie jest konieczna taka wizyta. Teoretycznie od dwa tysiące dziewiątego roku działa zasada jednego okienka, polegająca, że wszystkie formalności mamy mieć możliwość załatwienia w jednym okienku, jednak w praktyce nie w każdym przypadku się ona sprawdza. Nie sprawdza się na przykład, gdy dokonujemy rejestracji firmy dla celów podatkowych innych niż skala podatkowa.